Forældresamarbejde prioriteres højt

Modtagelse af nye forældre og den daglige kontakt

Modtagelsen af nye familier i institutionen, prioriteres højt, da det danner grobund for et godt samarbejde omkring barnets trivsel. (Se afsnit vedrørende opstart, dagsrytme og overgange).

Den daglige kontakt ved aflevering og afhentning er vigtig og forældre er altid velkommen til at henvende sig til personalet, hvis de vil vide noget omkring deres barn og personalet kontakter også forældrene, hvis de har informationer vedrørende deres barn.

Aula er også en vigtig faktor i kommunikationen mellem personale og forældre.

Forældresamtaler i løbet af børnehavetiden

• Opstartssamtale: Opstartssamtale, inden at barnet starter, hvor vi taler om barnets aktuelle trivsel og aftaler indkøring. Her deltager primærpædagog og pædagogiske leder.
  • 3 måneders samtale: Efter 3 måneder i institutionen, inviteres forældre til en samtale med primærpædagogen. Her gives tilbagemelding på den sprogvurdering, som laves når barnet er 3,2 år og vi taler om indkøringens forløb.
  • Overgang til børnehave, når barnet fylder 3 år: Ved samtalen deltager primærpædagog fra vuggestue og primærpædagog fra 3 års gruppen. Her tales om barnets trivsel og forældre hører om og kan stille spørgsmål til livet i børnehavegruppen.
  • Overgang til skole: Skriftlig eller mundtlig overlevering til barnets skole, inden skolestart, udarbejdes, med deltagelse af forældre eller de giver samtykke til overleveringen.
  • Trivselssamtaler: Forældre er altid velkomne til at bede om en samtale med personalet, hvis der er forhold omkring barnets trivsel, som de ønsker at drøfte. Personalet kan også bede om en samtale med forældrene, hvis der er noget, som de ønsker at drøfte vedrørende barnets trivsel i institutionen.

Tidlig indsats er vigtig i forhold til at sikre, at barnet får de bedste udviklingsbetingelser i livet, derfor tager vi helst udfordringer og bekymringer i opløbet.

Trivselsevalueringer, som vi laver to gange om året på alle 0-2 årige børn og børn, hvor der er en særlig opmærksomhed og en gang om året på børn i trivsel, er et led i tidlig opsporing og hurtig indsats, hvis et barn ikke trives optimalt.

Forældrebestyrelsen

Bestyrelsen holder møder 4 gange om året og inddrages i principper vedrørende det pædagogiske arbejde og anvendelse af budgettet.

Det årlige forældremøde arrangeres i maj eller juni måned. Her er der blandt andet valg til forældrebestyrelsen, blandt forældre til børn i Himmelblå, for et år ad gangen, fra 1. august til 31. juli.