I det pædagogiske arbejde vægtes natur og relations dannelse

Natur øger barnets fokus på sine omgivelser

Natur er en vigtig del af det pædagogiske arbejde i Himmelblå. Det styrker de sociale relationer at være fælles om at lære. Vi følger årstiderne og arbejder med de materialer, der hører disse til. Et eksempel er, blade i efteråret.

Uderummet, ser vi som et læringsrum, med plads til sansning, bevægelse, fantasi og kreativitet. Vi har en stor naturlegeplads, hvor vi oplever årets – og naturens gang helt tæt på.

Vi bruger nærområdet til at gå på opdagelse, i skov og ved vand.

Husdyr giver børn mulighed for at omgås dyr og i Himmelblå, har vi høns og en hamster.

Relationer er vigtige i barnets sociale udvikling

Relationer til både børn og voksne er et vigtigt led i barnets sociale udvikling. Relationer dannes i fællesskaber, hvor barnet oplever at blive set og hørt. Gode relationer er forudsætningen for, at barnet kan udvikle empati – at kunne mærke egne følelser og at sætte sig ind i andres følelser.

ICDP, er en teori som vi arbejder med, for at støtte barnets relations dannelse. Vi tager udgangspunkt i en anerkendende og ressource orienteret tankegang og kan dermed støtte og guide det enkelte barn bedst muligt.

Alle skal have gode venner

Fri for Mobberi , er et materiale som vi arbejder med, der består af historier og samtaletavler, hvor børnene, via dialog, bliver bevidste om, hvorfor vi skal behandle hinanden ordentligt.

Empati er vigtigt for at kunne aflæse andres følelser og være i stand til forstå betydningen af egne handlinger. ” Fri for Mobberi” programmet, giver børn mulighed for at øve sig i at sætte ord på egne følelser.