Mad og måltider med fokus på det gode fællesskab

Frokostordning i Himmelblå .

Der er indført forældrebetalt frokostordning . Det vil sige, at alle børn får formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad i løbet af dagen i institutionen.

Ordningen gælder foreløbigt indtil august 2025, hvor forældrebestyrelsen skal tage stilling til om vi skal forsætte med frokostordning.

Gode relationer skabes børn imellem ved måltidet

Sociale fællesskaber udvikles også ved måltidet.

Legerelationer, opstår i fællesskabet omkring måltidet og vi støtter alle børn i at se hinanden, og at alle børn har en relation til andre.

Personlig udvikling og at blive selvhjulpen, øves ved måltidet

Barnets personlige udvikling, dannes blandt andet under måltidet, ved at barnet gør sig erfaringer med at blive set og hørt. Barnet oplever at det har en plads i fællesskabet og selvværdet understøttes.

Selvhjulpenhed, er en stor del af måltidet. Børnene, hjælper med at dække bord, øser selv mad op og hjælper med oprydning efter måltidet.

Læringsrum. Vi arbejder med måltidet som et læringsrum, både når barnet spiser madpakke og når vi arbejder med mad som projekt. Et eksempel er, når vi høster egne grøntsager og laver mad både indenfor og ude på legepladsen over bål.

Sproglig udvikling styrkes ved måltidet

Sproglig tilegnelse og udvikling styrkes ved måltidet, ved at vi støtter børnene i dialog omkring, hvad der optager dem. Vi taler om, hvad vi spiser og hvor maden kommer fra. Vi øver barnet i, at tale i et fællesskab ved at skiftes til at tale og lytte.